Hvad du kan lære af rygere…

Hvad har rygning og succesfuld forretning at gøre med hinanden? Det får du svaret på her. På to minutter får du alle smutvejene til at sætte perfekte mål for din forretning.

Nej du gør ej.

 

Ingen hobbylandbrug

Du får ingen quick fixes her. For sandheden er, at det er kompliceret at sætte seriøse mål for en forretning, men netop derfor er det bydende nødvendigt. For der er ikke længere plads til “hobbylandbrug” i dansk e-handel. Hvis du vil have succes online, så skal du have en plan.

Vi kan ikke give dig en A-til-Z køreplan for din indsats her (dem der hævder, at de kan lyver dig lige ind i skærmen), men vi kan give dig en række pointers, som forhåbentlig sætter nogle tanker igang.

 

Din strategi dikterer dine mål

De mål du sætter skal tage afsæt i din strategi. Din strategi den mest afgørende forudsætning for din succes. Din strategi er det prisme, som du bør anskue alle forretningsaktiviteter, tilbud og muligheder igennem. Uden en klar strategi, kan det være svært at sortere snot fra skæg. Hvis du ikke har en klar strategi for din forretning, så risikerer du dels at spilde tiden på uvedkommende segmenter, såvel som tabe penge på investeringer, som ikke har målbar effekt. Så det hele starter med en klar strategi.

 

Mål der kan nås

Noget af det aller sværeste her i verdenen, er at opsætte mål, som både udfordrer og flytter din virksomhed, men stadig er indenfor rækkevidde. Der er med andre ord en hårfin linje mellem at være ambitiøs og fantast.

Hvis du er i tvivl om dine forretningsmål er indenfor rækkevidde eller ej, så kan du måske lurer et trick hos rygerne. Eller rettere eks-rygere.

 

Gør som rygerne

En ryger stopper ikke med at ryge ved at sige: “Fra og med i dag ryger jeg ikke de næste 60 år”.

Nej, rygere stopper med at ryge ved at sige: “Jeg ryger ikke i DAG.” – og pludselig er én dag blevet til én uge og én uge bliver til..  you get the picture.

Med andre ord, har rigtig mange rygere succes med at sætte delmål. På samme vis er det de færreste forretninger der lykkedes ved at sige: “I 2016 vil vi omsætte for 40% mere.” og så ellers bare fortsætte med at banke kraniekassen i tastaturet.

 

Hvorfor skal du bruge delmål?

Det er afgørende at sætte milepæle frem mod det endelige mål. Hvis I vil vækste 40% hvad skal der så ske i 1. kvartal? Hvilke initiativer sætter I i værk nu? Hvordan skal budgettet eksempelvis fordeles ift. højtider for at nå målet?

Hvad gør I, når 1. kvartals mål er nået?

 

Delmål er overblik

Ved at opstille delmål giver du dig selv muligheden for at få overblik over initiativer året igennem. Det giver dig også muligheden for at lave et detaljeret roadmap, som gør det nemt for dig at planlægge hvornår hvilke dele skal afvikles og evalueres.

 

Delmål er råderum

Ydermere får du råderum til at korrigere din indsats undervejs. Hvis du eksempelvis har øremærket særligt store budgetter til SoMe annoncering, men ser bedre resultater i Adwords, så kan du løbende omlægge dine midler med henblik på at nå dine mål.

 

Evaluér, men på hvad?

MEN for at kunne korrigere din indsats løbende, er det afgørende at du evaluerer på indsatsen…løbende 🙂 . Alt for mange tager sig ikke tid til at måle indsats og afkast op mod hinanden hyppigt – og dermed risikerer de at bruge store summer og tid som ikke gavner forretningen. Derfor er den løbende evaluering afgørende.

 

Den effektive evaluering

For at udføre en effektiv evaluering, skal der være klare parametre at evaluere på – allerede når I sætter mål og delmål. I skal være helt skarpe på jeres KPI’er. Hvad er vigtigst stor omsætning eller højt dækningsbidrag? Hvad er vigtigst høj kendskabsgrad eller høj kundeloyalitet? OG hvad måler I eksempelvis loyaliteten på – åbningsrater på nyhedsbreve, tilbagevendende kunder, delinger af posts eller noget helt fjerde? Og hvorfor netop det parameter?

Alle disse spørgsmål tjener til, at eksemplificere at det er op til DIG og din organisation af fastsætte jeres KPI’er – så længe at I lover, at I gør det. For jeres KPI’er er nøglen til jeres succes. Hvis I har klare KPI’er, er det lettere, at gennemskue om jeres mål er indenfor rækkevidde – og hvis ikke, hvad I så skal gøre for at rette kursen.

 

Kort sagt

PEEK.  Planlæg, Eksekver, Evaluer og Korriger (om nødvendigt :))

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *