Er din shop klar til Black Friday 2017?

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt Black Friday 2017 er værd at satse på, så lad os starte med at se tilbage. Nedenfor ser du udviklingen på Black Friday fra 2014 til 2015 på tværs af alle MCBs kunder (mere end 200 webshops).

black-friday-udvikling

 

Det store spørgsmål lyder: Tror du Black Friday 2017 bliver bedre eller værre end 2016?

 

Vi er ikke i tvivl. Den 24 november bliver dine varer revet væk, som rigtig kaffe under krigen. HVIS din webshop er klar til dagen vel at mærke! For det kræver grundig forberedelse, hvis din shop ikke skal forsvinde i mængden. Derfor har vi lavet en Black Friday checkliste til dig, så du er sikker på, at Black Friday bliver din dag!

 

Hvad skal du gøre din shop?


Din forside

Sørg for at  din forside er stylet, så det er tydeligt for dine besøgende, at du kører med Black Friday udsalg. Dette kan du gøre med bannere og med en særlig Black Friday baggrund på tværs af både forsiden og alle undersider.

 

Varegrupper

Uanset hvor dine besøgende lander først, så er det vigtigt, at de kan se, du kører med Black Friday udsalg. Derfor kan du med fordel lave topbannere, som kører på tværs af alle dine varegrupper med Black Friday budskaber.

 

Produkter

Vis kundens Black Friday besparelse på hver eneste varer, så ingen er i tvivl om, hvor godt tilbuddet er. Eksempel:

Normalpris: 499,-

Black Friday pris: 299,-

Gør kunden opmærksom på, at hvis en varer bliver udsolgt på dagen, så får de den stadig til Black Friday pris, hvis de har placeret ordren på Black Friday. Det kan fjerne tvivlen hos de potentielle kunder, som undgår at placere en ordre, fordi produktet er midlertidigt udsolgt.

 

Landingssider

Gør dig selv en tjeneste og lav en række landingssider rettet mod relevante dele af dit sortiment kombineret med Black Friday. Her kan du lave links ind til de relevante varegrupper. På alle andre dage end selve black friday, kan du fjerne de givne links og indsætte en nedtælling til næste Black Friday. Husk at indekseringen i Google kan tage tid. Lav derfor disse landingssider i god tid inden Black Friday, så du har en chance for at nå til tops i søgeresultaterne.

 

Mobilshop

HUSK for alt i verden at shine din mobilshop op til anledningen også. Alt for mange e-købmænd når ikke at tilpasse deres mobilshop til Black Friday, så her kan du hente meget ved at lave en lige så lækker og tilpasset oplevelse som på desktop. Mange besøgende lander på din shop første gang via mobilenheder. Derfor er din mobilshop ofte dit førstegangsindtryk. Hvis den ikke spiller – så kommer de ikke igen og handler på desktop.

 

Tyvstart Black Friday

Du kan med fordel tyvstarte dit Black Friday udsalg eksempelvis kl 22. Foruden lidt ekstra kunder giver det dig også muligheden for at teste annoncer mv. af, så du kan sikre at alt spiller 100%, når dagen oprinder.

 

Toptrimmet Checkout

Ingen må snuble på vejen til kassen – og slet ikke på Black Friday.Derfor er det afgørende, at din checkout er toptunet til dagen. Her kan du med fordel lave målrettede bannere og budskaber, som besvarer evt. tvivlsspørgsmål, som ellers kan få de potentielle kunder til at efterlade indkøbskurven. Overvej i denne forbindelse følgende:

Er det tydeligt, hvordan kunden kan få fat i dig?
Er det tydeligt, hvornår du afsender pakker?
Hvordan skal kunden forholde sig, hvis en varer er udsolgt?
Hvilke fordele har kunden, når de handler med dig?

 

Tidsstyrede bannere

Du kan med fordel lave tidsstyrede bannere, så du ikke skal bruge tid på at aktivere og deaktivere bannere op til og efter Black Friday. Ligeledes kan dine bannere eksempelvis fremhæve forskellige tilbud i løbet af dagen, hvis du eksempelvis kører særlige tilbud i en time eller lignende.

 

Hvad skal du gøre UDENFOR din shop?


Adwords

Lav tilpassede annoncer, som specifikt omhandler Black Friday og gør opmærksom på, hvad de besøgende kan spare hos dig denne dag. Opsæt countdown i annoncerne, så man kan se, hvor lang tid der er tilbage, inden tilbuddet ophører. Og lav dine Black Friday annoncer NU – i god tid, så du ikke skal stresse over det på selve dagen. Husk også Bing annoncering. Der er lavere søgevolumen, men også lavere konkurrence.

Email marketing

De tilbagevendende besøgende konverterer oftest væsentligt bedre end nye besøgende. Derfor skal du ALTID give den gas med email marketing – MEN giv den gerne lidt ekstra gas op til Black Friday. Start gerne fjorten dage før og udsend 2-4 nyhedsbreve pr. uge, hvor du viser dine subscribers, hvad de kan forvente hos dig på Black Friday. Du kan også tyvstarte Black Friday i ugerne op til og nedsætte enkelte produkter, som kun nyhedsbrevsmodtagere får. (Dette kan også bruges til at få flere tilmeldinger, hvis du gør opmærksom på dette i din sign up på din shop.)

Social medier

Her skal du også ramme dine følgere og interessenter med relevant posts og ads på Facebook mv. Ligesom med email marketing og Adwords, kan du forberede dine posts mv. på forhånd og lægge dem i pipeline, så du ikke skal bruge tid på dét på selve dagen.

Det er en oplagt mulighed for at udvide din kendskabsgrad og komme bredt ud til din målgruppe.

Affiliate

Gør du brug af affiliates, så sørg for at de har bannere/rabatkoder til rådighed, som matcher din Black Friday indsats. Dermed kan de optimere dit indhold i deres netværk, så dine Black Friday tilbud med videre er tydelige på tværs af dine eksponeringskanaler.

PriceRunner

Ingen vil snydes og slet ikke på Black Friday, derfor kan du være sikker på, at dine potentielle kunder slår et smut forbi PriceRunner, inden de handler for at være sikker på at få varen billigst muligt. Derfor skal du være på forkant og sørge for, at dit feed såvel som evt. bannere er opdateret ift. tilbudspriserne på din shop.

Timetilbud på sociale medier

Hvis du vil sætte ekstra kul på på selve dagen, så kan du overveje at køre med timetilbud – altså særligt vilde tilbud, som kun gælder i en time ad gangen. På den måde kan du skabe ekstra hype og hive endnu flere kunder til butikken. Disse tilbud kan du med fordel fremhæve via sociale medier.

MEN husk at gøre dit forarbejde. Gør dine fans og følgere opmærksom på dette koncept i dagene op til Black Friday, så de holder ekstra øje med dig på selve dagen. For at mindske travlheden på selve dagen, kan du gøre dine timetilbud klar i forvejen og lægge den i pipeline på Facebook mv. så dine interessenter får masser af lækre tilbud time for time uden, at det betyder ekstra arbejde for dig på selve dagen.

 

Hvis du kunne bruge en hånd til at blive klar til Black Friday, så kan du med fordel hive fat i MCBs E-commerce Marketing chef, Lars Duelund pr. mail lds@mcb.dk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *