Få succes med Marketing Automation

Der er ekstremt mange opgaver forbundet med at drive en succesfuld webshop – og for de fleste webshopejere er den største mangelvare… TID. Men der er lys forude. For der er en stor del af dine processer, som med fordel kan automatiseres. Og det kræver ikke en PhD i datalogi at lykkes med det.

Det handler om fastholdelse af dine interessenter og eksisterende kunder. I dette indlæg kigger vi nærmere på, hvordan du kan opsætte automatiserede forløb ved hjælp af et Marketing Automation værktøj, som sparer dig for tid, hiver flere kunder til kassebåndet og giver dig mulighed for at fokusere på andre opgaver.

Marketing Automation værktøjer har tidligere været svært tilgængelige, da opstartsomkostningerne har været meget store. Men hos MCB har vi netop implementeret værktøjet, Active Campaign, på vores cloud platform, som gør det både nemt og hurtigt for dig at komme i gang.

 

Hvad er Marketing Automation?

Lad os starte med at lave en simpel definition på, hvad Marketing Automation rent faktisk er, og hvad det kan.

Med Marketing Automation kan du automatisere og personalisere din kommunikation med dine kunder. Resultatet er øget salg, bedre konvertering fra lead til kunde, bedre fastholdelse og generelt øget effektivitet. Såfremt du mestrer disciplinen, naturligvis.

Lad os tage et par eksempler:
I scenarie 1 har en bruger søgt i Google og lander på din shop. I første omgang er brugeren dog ikke klar til at købe, men får en pop-up om at tilmelde sig dit nyhedsbrev og tilmelder sig. Denne bruger er nu et varmt lead og skal behandles derefter og ikke bare gemmes på din liste til næste udsendelse om 2 uger.

Med Marketing Automation har du allerede opsat et emailflow, hvor du med det samme sender en email til den nye kontakt med “Tak for tilmelding til vores nyhedsbrev”, og med link til, hvor man kan følge din shop på Facebook og Instagram og et link til din guidesektion. Ugen efter har vedkommende stadig ikke købt noget, og derfor afsender flowet en ny email med et tilbud om fri fragt på den første ordre inkl. en kode. Køber brugeren nu, så bliver vedkommende fjernet fra dette flow og ryger i stedet på din generelle nyhedsbrevsliste. Du bestemmer selv, hvor langt et flow skal være, og hvornår det skal stoppe baseret på kundens handlinger.

I scenarie 2 har du fokus på at belønne loyale kunder. Derfor har du opsat et mail flow, som skal sendes til alle kunder, der har placeret minimum 2 ordrer de sidste 3 måneder eller købt for mere end kr. 1.500. Denne gruppe kan du belønne med ekstra skarpe tilbud eller måske en voucher. Den første mail de får, indeholder en besked med en tak fordi, at de er loyale kunder og en besked om, at hvis de skriver “LOYAL” i feltet “bemærkninger” på deres næste ordre, så får de en ekstra gave med. Klikker de videre fra denne mail og lægger en ordre, kommer der en måned senere yderligere en mail med en kode på kr. 100 til deres næste ordre, ugen efter et spørgeskema omkring hvordan shopping oplevelsen og kundeservice er på din shop, osv.

To simple, men yderst effektive metoder til konvertere besøgende til kunder eller fastholde eksisterende kunder.

 

Hvem skal anvende det?

Det nemme (og letkøbte…) svar er alle. Men det er ikke helt skudt ved siden af, for det ER relevant for langt de fleste shops. De færreste webshopsejere er gode til at lave tiltag, der konverterer medlemmer på nyhedsbrevslisten, som ikke har købt, og samtidig med det, få plejet de mest loyale kunder. Og forresten også få merchandiset shoppen, lavet nye videoguides, holdt brugerne varme med relevante indlæg på de sociale medier, holdt øje med perfomance på checkout, optimeret shoppen til de mobile besøgende osv. osv..

Det er med andre ord oplagt at gå i gang med Marketing Automation, fordi det frigør tid til andre kerneopgaver, som også skal udføres og som kan skabe vækst samtidigt.

 

Hvordan virker det?

En vigtig forudsætning for, at du kan få succes med Marketing Automation, er, at du har de rette hændelser/events at agere på. Dvs. dét der trigger, at et flow skal starte. For at sikre det rette grundlag, har vi fra start oprettet knap 100 forskellige hændelser/events, baseret på brugernes adfærd på din webshop. Det betyder, at du kan starte et Marketing Automation flow på rigtig mange forskellige events i din shop.

De mail flows, som du igangsætter, har du også selv kontrol over. Du kan vælge at inkludere intelligente mersalgs elementer, tilbyde voucher koder på fri fragt / rabat, sende guides, lave inspirationsserier osv.

Med de mange events der kan starte et flow, og en stor frihed i selv at opsætte og vedligeholde flows, har du alle muligheder for at komme godt igang.

 

Hvad kan du forvente?

Der er generelt set en meget stor konkurrence idag inden for de fleste brancher, når det kommer til ehandel. Derfor skal du heller ikke forvente, at dette kommer til at revolutionere din forretning. MEN der er et stort potentiale, såfremt du får Marketing Automation implementeret på den optimale måde. Gøres det, kan det være en vigtig faktor for vækst og bedre dialog med kunderne. Hvis det så tilmed kan frigive tid til at arbejde mere med de andre discipliner, giver det også en masse positive sideeffekter. Se dine flows som den medarbejder du altid står og mangler. Den der husker alt det, du allerede én gang har fortalt kunderne og husker at følge op på det igen. Til glæde for både loyalitet og bundlinje.

Der er al nødvendig statistik tilgængelig i både dit nye Marketing Automation tool, men derudover kan du også indsætte Google Analytics tracking, så du kan måle effekten inde på shoppen også.

 

Vil du vide mere?

Er du interesseret i at høre mere om vores nye Marketing Automation værktøj, kan du læse om det her eller tage kontakt til Lars Duelund på lds@mcb.dk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *