Lider du af SEOnitis?

Det er opslidende at blive ved med at finde nye emner, vinkler og temaer at skrive om i jagten på øget synlighed, og det kan give en umanerlig lyst til at breakdance på Holbækmotorvejen i myldretid. Vi kalder det SEOnitis. Her får du kuren mod lidelsen. Vi kan IKKE få dig til at skrive som Hemingway eller Jonas Jonasson, MEN vi kan give dig de tricks, som får det til at kilde i det hemmelige skrivested, mens du øver dig på at nå Hemingway OG bedre rankings.

OG vi lærer dig at stjæle som en professionel.

1. Strategi – hvorfor laver du DÉN landingsside?

Gør dig selv en tjeneste: Inden du tomler mod Holbæk eller begynder at producere landingssider med samme tempo, som en teenager kan bælle Red Bull, så skal du lave en klar strategi for din SEO indsats.

Med andre ord, så skal du ikke lave en ny landingsside, bare fordi din konkurrent har én om emnet. Du skal gøre det, fordi det flugter med DIN forretning og DIN strategi. Og hvis det ikke gør – så skal du holde tasterne i ro. I stedet for at kigge dine konkurrenter over skulderen, så skal du spørge dig selv om nedenstående:

Hvilke emner er essentielle for min kerneforretning?

  • Brands?
  • Kategorier?
  • Services?

Hvilke emner kan supplere førstnævnte?

  • Underkategorier?
  • Brand sub-linjer?
  • Brand historier?
  • Cases?
  • Kategori introduktioner?

Hvilke emner kan dels give mine kunder en ekstra god service, OG positionere mig overfor mit segment?

  • How to guides?
  • Manualer til produkter?
  • Anmeldelser?
  • Introduktionsvideoer?

Hvis du giver dig i kast med SEO arbejdet ud fra en struktureret plan, så vil du have nemmere ved at bevare overblikket.

P.S. Uanset om du er et liste-menneske eller ej, så er en liste en fremragende ide. Både for at bevare overblikket over hvilke søgeord og emner, du allerede har behandlet og for at opnå den momentane eufori det giver, at sætte flueben ved ting på lister.

Advarsel: I det øjeblik du tager dig selv i at skrive ting på listen, som du allerede HAR gjort for derefter at vinke dem af omgående – så er du ude på et skråplan 😉

 

2. Skriv for s****, skriv!

Alle, der skriver professionelt, kender frygten for det blanke papir. Hvor skal man starte, hvad kommer så – og hvor skal det ende?

Dispositioner er den strukturerede ven, som vi alle kan støtte os op af undervejs – MEN øv dig i, bare at skrive løs. Det er ok, at det ikke er fejlfrit fra starten. Bare se at få noget ned på papiret. Så kan du fægte med den kritiske kniv senere. Du bliver straks mere afslappet, når du har fået noget ned på papir og ofte giver det ideer til flere vinkler og nye emner.

 

3. Skriv SEO tekster i stimer

At skrive SEO indhold 8 timer i streg kan få selv garvede skribenter til at ryste som en hoptimist på en pladevibrator.

Det bliver for meget – og niveauet i din tekst falder, som timerne skrider frem.

Så skriv i kortere intervaller.  Sæt en tidsramme for dig selv – 30 min, 1 time, 2 timer – alt efter, hvad der fungerer bedst for dig. Det vigtigste er, at du får lavet nogle gode tekster. Om du gør det over én eller fire sessioner, er op til dig.

 

4. Stjæl, hug, raps og lån i vildskab

Der er ingen ære blandt tyve – eller skribenter. Falder du over et fremragende udtryk, eller et emne, som er helt genial for din forretning – så hug rub og stub.

DISCLAIMER: Du skal IKKE kopiere tyvekosterne direkte ind i din tekst – det giver IKKE Google points – tværtimod. Men lad dig inspirere af vendinger og udtryk, som kan lånes direkte eller tilpasses og indsættes i din kontekst.

P.s Hvis du vil gøre det nemt for dig selv, så kan du oprette et dok, hvor du gemmer gode udtryk til senere brug. Sådan et dok kaldes populært en  “Swipe File”. En swipe file er fyldt med gode udtryk, og når du åbner den efter nogen tid, er det ligesom at finde en 100 lap i en vinterjakke. Gensynsglæden er overvældende, og man begynder straks at spekulere på i hvilken sammenhæng, man skal bruge det genfundne guld.

 

5. Mal billeder

Mange af os kan ikke sige “metafor” uden straks at se vores gamle slidte dansklærer for det indre blik. Ikke desto mindre, så er sproglige billeder, sammenligninger og overdrivelser nogle af de stærkeste virkemidler, du kan servere for din læser. Det giver din tekst liv og kulør – OG det er sjovt at finde på dem – JACKPOT!

Du må gerne være rundhåndet med udsmykningen af din tekst, så længe din pointe ikke overdøves. Gode og originale sprogbilleder får din tekst, såvel som din skrivelyst til at lyse op.

 

Afrunding

Så nåede vi til enden af det 5-skridts program, der kan kurere selv de værste former for SEOnitis. En sidste ting hvis du fortsat er bange for tilbagefald, så kan du altid få hjælp på vores SEOnitis hotline på 27 90 35 04 eller mail lds@mcb.dk

 

God bedring 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *