Den ultimative checkliste til konverteringsoptimering

Dette indlæg handler om konverteringsoptimering, men før vi graver os ned i det, så skal vi lave en lille øvelse. Forestil dig et øjeblik, at din webshop var en fysisk butik i stedet for. En butik med byens bedste placering, masser af besøgende og et hav af tilbagevendende kunder. Kan du se det for dig?


Ok – hvor tit ville du ændre på indretningen i din butik? Hvor tit ville du rydde op og gøre rent, fylde tomme hylder op og sætte nye varer frem i butiksvinduet? Kun i forbindelse med højsæsoner? En gang i kvartalet? En gang i måneden? Eller ugentligt?

 

Vores gæt er, at du formentligt ville ændre din butiksindretning/udseende VÆSENTLIGT oftere end den gennemsnitlige webshop gør det.


Jamen det er noget andet på nettet…


NOPE
. Grundlæggende set bør der, i denne henseende, ikke være nogen forskel på en fysisk butik og en webshop. Der er potentielle kunder og der er produkter – det er de samme præmisser.

Men når butikken flytter væk fra hovedgaden og ind på en www adresse, så glemmer mange e-købmænd, at det stadig er AFGØRENDE, at butikken hele tiden er indbydende at besøge – selvom det er på nettet.

Uanset om en besøgende ser din shop for første- eller 120. gang, så skal det være en god oplevelse. Den må gerne være genkendelig, men den skal være frisk, og du skal vise dine besøgende, at du er til stede og holder shoppen aktuel.


Men hvordan gør jeg det?

Det er her, at det bliver kompliceret. For det entydige svar er, at der ikke er noget entydigt svar. Sorry… Når det er sagt, så er der nogle ting, som du kan bruge som checkliste hver gang, du skal friske din shop op.


Konverteringsoptimering af forsiden


Er dine bannere opdaterede og relevante?

  • Drop det generiske banner til din kundeservice og tilbudskategori i toppen (dem kan du have længere nede på forsiden).

     

  • Lav relevante bannere til dine bedstsælgende mærker og varegrupper. Du kan eksempelvis fokusere på aktuelle tendenser.

    • Ala: “25% på alt fra X-mærke – Når nu vejret er elendigt, kan du varme dig lidt på rabatten.”

       

  • MEN undgå overoptimering –  du kan ikke vise alt på én gang, sortér dine budskaber og fordel dem der, hvor de er relevante på tværs af din shop.


Der er MASSER at gøre på forsiden, og du kan læse alt om hvordan du laver den perfekte forside her –>. 


Gode menuer



√ – Navngivning af menuer

Navngiv din menuer så det giver mening for dine besøgende. Afstå fra at bruge niche-termer. Anvend de betegnelser som dine besøgende bruger – tjek evt. i Google Analytics hvad dine besøgende søger efter i din søgefunktion.

Sortér dine generiske-menuer efter popularitet i stedet for ABC.


√ – Menustruktur

Sørg for at alle varegrupper kan tilgås med maksimalt 3 klik, uanset hvor den besøgende lander på din shop.


√ – Hold alle menu-links opdaterede

Der er intet, der skriger forsømmelse som døde links i menuer. Sørg altid for at holde ALLE dine menupunkter opdaterede. Har du droppet et mærke eller flyttet en kategori så sørg for, at alle implicerede links er rettet til med redirects – og at det “døde mærke” er fjernet fra menuen.


√ – Automatiserede udvalg

Du kan med fordel oprette en række sider med aktuelle udvalg såsom nyheder, tilbud og bestsellers og så automatisere opdateringen af disse udvalg. Det kan du gøre med intelligente mersalgs-services som Raptor, Clerk eller lignende. På den måde får dine besøgende altid relevante produkter vist på disse sider – og du behøver ikke røre en finger for det.



Søgefunktion der konverterer


  • Benyt en intelligent søgefunktion, som tager højde for stavefejl.

  • Brug en søgefunktion, som kommer med forslag – mens den besøgende søger.

  • Det skal være muligt at søge på kategorier.

  • Gør det muligt, at købe produkter direkte fra søgeresultatsiden.

  • Gør det muligt for den besøgende at sortere søgeresultater med forskellige relevante filtre på søgeresultatsiden.


Konverteringsoptimering af varegrupper



√ – Introduktion til varegruppen

Uanset om den besøgende vil købe en rive eller en Ralph Lauren polo, så gør du din bundlinje en tjeneste ved at give de besøgende så mange informationer om det givne produktudvalg som muligt.

Gør det nemt for den besøgende at orientere sig i kategorien. Hvad skal den besøgende være opmærksom på i netop det udvalg/mærke, de står overfor?


√ – Varegrupper er vigtigere end din forside

Det kan lyde underligt, men ser vi på fordelingen af trafik, så vil størstedelen af dine besøgende lande på en underside først. Derfor er det vigtigt, at ALLE dine varegrupper er mindst lige så optimerede som din forside. Du kan opdele dine varegrupper i to typer:

 

  • 1. Generiske kategorier
    Når en besøgende lander på en generisk kategori fx. kjoler, sko, tasker etc. så er de med stor sandsynlighed stadig i deres research-fase. Derfor er det vigtigt, at du her hjælper dem med at spore sig ind på hvilket produkt/mærke, som passer bedst til deres behov. Altså HVAD de skal vælge. Det kan du gøre ved at opsætte en række scenarier eller step-by-step guides, for hvordan de skal vælge det rette produkt til deres behov. Du kan også fremhæve bestemte mærker mv.

     

  • 2. Mærker
    De besøgende, der søger et specifikt mærke er ofte længere i deres customer journey end besøgende, som søger på en generisk kategori. Derfor er det vigtigt, at du på dine mærkesider guider din besøgende til hvilken model/variant, de skal vælge. Her kan du med fordel fremhæve bestsellers mv. altså HVILKEN de skal vælge. Eksempelvis en bestemt kollektion som er god til særligt hårdt vejr, en bestemt sav-model som er egnet til at save i metal eller en bestemt barnevogn som kan være i bagagerummet på små biler. Gør det konkret og let for dine besøgende at af vælge deres produkt.


√ – Bannere

På varegrupper kan du også med fordel lægge et passende banner på. Det er en oplagt mulighed for at fremhæve relevante informationer og særlige tilbud mv.

 

√ – Filtrering

Noget af det, der VIRKELIG sparker konverteringen opad er gode filtre – så den besøgende hurtigt kan filtrere sig frem til det udvalg, de søger. Derfor skal du lave alle de sorteringer, du kan komme på: pris, farve, størrelse, mest populære, sommer, vinter… you name it.


Lav nogle standard filtre, der hurtigt kan rulles ud på hele shoppen såsom pris, evt. størrelse, tilbud osv.. Derudover bør du lave specifikke filte efter dine enkelte varegrupper – vandsøjletryk på telte, smagsvarianter på vin (tør, frugtig, sød) osv. Lav filtreringen så specifik og relevant for det givne udvalg som muligt. Det vil dine besøgende elske dig for!

 

√ – Sortering af varer

  • Sørg for altid at have relevante varer i dit udvalg – og især i toppen.

  • Eksperimenter med sorteringen af dine varer: mest solgte, nyeste, billigste. Se hvad der fungere bedst for netop dine besøgende.


√ – Intelligent mersalg

Gør brug af recommendation-tools (Raptor, Clerk etc.) på både forside, varegrupper og produktsider, som kan give den besøgende overblik over Bestsellers, mest sete produkter, relaterede produkter osv. Du kan også gøre dette manuelt, men det kræver MEGET arbejde og endnu mere vedligeholdelse. Så sats på recommendation-tools.

 

Konverteringsoptimering af produktsider



√ – Produktbilleder

  • Ingen pixelerede billeder, brug altid skarpe billeder og sørg for at det primære billede skrifter alt efter hvilken variant, den besøgende vælger.

  • Læg først varen online, når der er er billeder på. Hvis du ikke har et billede, så har du ikke varen.

  • Husk close-up detaljebilleder

 

√ – Produktbeskrivelser

Det er et af de vigtigste, men mest forsømte punkter på danske webshops. Sørg for at have mega gode og udtømmende produktbeskrivelser på ALLE dine produkter. Om alt fra anvendelse til specifikationer og materialer. Det gør det nemt for kunden at beslutte sig. Hvis du skulle præsentere et produkt for en kunde face-to-face, ville du heller ikke nøjes med at sige “Her er en blå trøje fra Nike”.

Anfør så mange informationer som muligt det er fedt for kunden og det gør det nemt for dig at lave gode filtre efterfølgende. Husk altid at anføre prisen tydeligt, så den besøgende let kan danne sig et overblik.


Hvis varen ikke er på lager, skal dette være tydeligt anført på produktet, så den besøgende ikke for en træls overraskelse i checkout. Så har de nået at bruge tiden på at vælge produktet – og det er tid, de har spildt.

 

√ – Produktanmeldelser

Giv dine besøgende muligheden for at se, hvad andre kunder synes om en given varer. Anmeldelser giver gennemskuelighed og tryghed for dine besøgende. Giv dem muligheden for at lytte, ikke blot til dig, men til deres ligemænd.

Gør det nemt for besøgende at anmelde dine produkter. Se eksempelvis hvor nemt det er at anmelde produkter hos Elgiganten.dk

 

√ – Produktvideoer

Lav videoer til hvert enkelt produkt, som introducerer produktet og gennemgår specifikationer. Det er en fremragende ekstra service og giver den besøgende en mere fuldendt introduktion inden købet.


√ – Overlays

Lav relevante overlays på dine varegrupper. Her kan du både bruge standard overlays som “Nyhed”, “Tilbud”,  “Testvinder” osv.

OG du kan være meget specifik ift. det givne udvalg. Hvis du sælger haveudstyr så kan du lave et overlay med “Ergonomisk greb” el. “Rustfrit stål” “Havemanden anbefaler”etc. Kort sagt, kan du bruge overlays til at fremhæve enkelte produkter i et udvalg. Dog skal du passe på, ikke at overbruge dem, da det effekten så forsvinder.

 

Optimering af checkout – en verden for sig


Lad os slå én ting fast med det samme: et optimeret checkout flow er et studie for sig. Derfor vil vi i nærmeste fremtid dedikere et helt blogindlæg KUN til checkout optimering. Indtil da så får du her nogle overordnede pointer omkring din checkout. Derudover har folkene bag Visual Website Optimizer foretaget et interessant studie, som vi vil anbefale dig at se nærmere på. Du får hovedpunkterne her.


√ – Login eller gæste-checkout

  • Gør det altid muligt for besøgende at gå gennem checkout, uden at skulle oprette en profil. Det kræver et engagement (og tid) at oprette en profil, og det kan føles som et unødvendigt commitment for dine besøgende – så gør det valgfrit.

 

√ – Undgå forstyrrende elementer

  • Lad være med at plastre din checkout til med alle mulige produkter og tilbud. Hvis du vil anføre produkter i checkout, så skal de være relevante ift. indholdet af indkøbskurven, og det skal være muligt at tilføje dem uden, at den besøgende behøver at forlade checkout-forløbet.

 

√ – Nødvendige Informationer

  • Bed aldrig dine besøgende om flere informationer end højest nødvendigt og lad være med at dele navn op i fornavn, mellemnavn og efternavn. Gør det muligt at skrive deres fulde navn i ét felt.

  • Giv fallback eksempler på hvordan hvert felt skal udfyldes.

  • Markér med stjerner hvilke informationer, der er obligatoriske og vis med klare markeringer, hvis kunden mangler at udfylde et felt.

  • Autoudfyld informationer for den besøgende når det er muligt. Eksempelvis skal “By” automatisk udfyldes med “Holstebro” hvis de indtaster postnummeret 7500.

 

√ – Indkøbskurven

  • Anfør alle produkter i kurven med tydeligt navn og billede.

  • Gør det muligt at ændre antallet af produkter individuelt.

  • Gør det muligt at gemme indkøbskurven til senere.

  • Anfør TOTAL-prisen med det samme ud fra den valgte leveringsmetode, så fragtprisen ikke kommer som en dårlig overraskelse.

  • Gør fragten gratis hvis dit dækningsbidrag kan holde til det.

  • Hvis ikke, så anfør hvor meget den besøgende mangler for at få fri fragt. Det kan give mersalg.

 

√ – Levering

  • Pre-udfyld leveringsmuligheder for den besøgende ud fra den billigste mulighed.

  • Hav flere leveringsmuligheder så den besøgende kan vælge, den der passer bedst til deres behov.

  • Giv mulighed for at den besøgende kan vælge, hvornår pakken skal afsendes.

  • Undgå at den besøgende skal udfylde de samme informationer flere gange.

    • Systemet skal huske allerede indtastede informationer uanset om den besøgende går frem og tilbage mellem checkout steps.

 

√ – Betaling

  • Giv den besøgende mulighed for at vælge mellem flere forskellige betalingsmuligheder, så det ikke er manglende muligheder, der holder dem fra at gennemføre handlen.

  • Tilbyd mobilbetaling som MobilePay m.fl..

  • Gør det tydeligt for den besøgende, at du anvender en sikker betalingsløsning.

 

√ – Kvittering

  • Send en kvitteringsmail som opsummere ordren og bekræfter, at den er modtaget og anfør forventet levering.

  • I checkout flowet skal kundes ledes til en kvitteringsside, som foruden ovenstående også indeholder dine kontaktinformationer.

  • Det skal være nemt for den besøgende at printe kvitteringen.

  • Giv kunder, der ikke valgte at oprette en konto, muligheden for at gøre det nu.

 

If in doubt – test it…!


Alle de ovenstående punkter i vores checkliste er baseret på erfaring og best practice på tværs af en lang række kunder. Men det er ikke ensbetydende med, at det hele også virker for dig. Det er derfor vigtigt, at du løbende evaluerer din indsats. Brug Google Analytics i vildskab og og test nye tiltag af med splittests og brugertests.


DET er SÅDAN, du får SUCCES online.


Hvis du vil have rådgivning og hjælp til at indfri dit potentiale online så smid en mail til, Lars Duelund, chef for E-commerce Marketing i MCB, ganske uforpligtende på
lds@mcb.dk eller telefon 27 90 35 08.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *